Poradenstvo pre krásu, zdravie a život. Tel: 0903493241
O nás








Dobrý deň, 


  Moje meno je Beata, som fyzioterapeut s mnohoročnými skúsenosťami a ťeším sa na Vašu návštevu v našom Relax Centre. 

 Relax Centrum sme otvorili v roku 2007 s cieľom ponúknuť dovtedy nedostupné a neexistujúce služby v lokalite mesta Šahy. Mám skúsenosti z výskumu z oblasti fyziatrie z Dudiniec, a taktiež z bežných procedúr ponúkaných v kupeloch.  

  Služby, ktoré poskytujeme sú hlavne cvičenie, masáže a procedúry zamerané na relax a odstraňovanie bolestí pohybového systému.

Archív

Ako sa zbaviť bolestí chrbta? Osvedčeným liekom je pohyb. 

  Bolesti chrbta sú považované za jeden z najzávažnejších medícínskych, ekonomických a sociálnych problémov. Slovensko a Česko nie je výnimkou. Chronickou bolesťou chrbta trpí podľa štatistík 40% tunajšej populácie. Bolesti chrbta sú druhou najčastejšou pracovnou neschopnosťou.

DSC00096-largePodľa Ústavu zdravotníckych informácii a štatistiky každý chorý strávi liečením ročne sedemnásť dní. Choroby pohybového aparátu si dlhodobo udržujú druhé miesto v príčinách pracovnej neschopnosti, narastá však ich percentuálny podiel.

Zatiaľ čo v roku 1997 zaujimali necelých 14 %, v roku 2013 to už bolo skoro 18%. Konzervatívna liečba chrbta patrí medzi top 5 najčastejších hospitalizačných prípadov. Široká škála bolestí rozličných častí pohybového ústrojenstva je jednou z vôbec najrozsiahlejších skupín problémov, s ktorými sa pacienti na lekára obracajú.

 Mladý ľudia pozor na stravu!

 Na zlej kondícii našich chrbtov sa podpisuje množstvo všeobecne známych faktorov – niektoré ovplyvniť dokážeme, iné však nie. Deti sú čím ďalej vyššie a ťažšie, bez toho, aby to kompenzovali záťažou, ktorá umožní, aby sa vytvorilo kvalitné väzivo. Zlé držanie tela je zlý životný návyk, na ktorom sa nepriamo podiela výchova v rodine a vplyv okolia.

  Na problémoch s chrbtom a kĺbov sa podpisujú zlé stravovacie návyky. Na jednej strane nedostatok živín, ktoré posilujú pohybový aparát, na druhej strane priveľa soli. Pokiaľ ľudia už v období vývoja, ktorý u pohybového ústrojenstva trvá až do 22 rokov, nedajú telu látky, ktoré sú základným stavebným materiálom pre kostný skelet – minerály, vitamíny a želatinu – je oslabené, čo sa v neskorších rokoch prejaví bolesťami.

 Dospelá populácia si ničí chrbticu sedením na ergonomicky nevhodných stoličkách, pred výškovo nevhodne nastaveným monitorom počítača. Kľúč ku svojmu zdraviu a kondícii ale väčšina z nas drží vo svojich rukách.
Najlepšou prevenciou a súčasne liečbou bolestí chrbtice je systematické posilňovanie svalov, ktoré majú najväčšiu tendenciu k ochabovaniu, napr. brušné, sedacie a medzilopatkové svaly, a preťahovanie svalov, ktoré majú sklon ku zvýšenému skracovaniu, ako sú trapézové svaly, extenzory – vzpriamovače chrbta – a flexory – priťahovače bedier. Nesmieme zabudnúť na posilňovanie svalov svalového korzetu, ktoré slúžia ako opora chrbtice.

  Zmyslom cvičenia je vrátiť telu harmóniu. Ľudia často hľadajú zaručený cvik, ktorý ich spasí, ale ide o súhrn drobných, dielčich vecí, ktoré spolu ladia. Posilňovanie nespočíva v množstve zdvihnutých kilogramov. Dôležité je vychutnať si každý pohyb a vnímať ho, ako jednotlivé svaly zaberajú.

  Plavanie a tenis vynechajte!

  Pokiaľ ide o športy, problematickému chrbtu rozhodne nesvedčia tie, pri ktorých je čiastočne ohnuté držanie tela, prehnuté kríže alebo náhle rotácie, čo je napríklad tenis s nekontrolovateľnými pohybmi, spinning jednostranne zaťažujúci telo alebo CrossFit – spojenie gymnastiky a silového tréningu.

 Rozhodne by ste sa nemali púšťať do športov, kde krozí prechladnutie svalov. Toto nebezpečie paradoxne hrozí pri plávaní, ktoré podporuje vytrvalosť, posilňuje svalstvo a uvoľňuje kĺby a medzistavcové platničky. Pokiaľ je však voda v bazáne studená, je zarobené na problém.

 Naopak futbal, hokej, jazda na inline korčuliach alebo bežkovanie chrbtici neškodí. Pokiaľ ide o skupinové cvičenie, opäť je rozumné hľadať presne riadené odmerané pohyby, ktoré zaručuje jóga, čchi-kung, pilates, taiči alebo kalanetika.

 I pre skupinové aktivity však platí, že strácajú zmysel, pokiaľ sú vykonávané len mechanicky a nesústredene. Cvik je treba vysvetliť, nechať vykonať a opraviť a potom nechať cvičiť, aby si ho každý precítil a zachytil telesný inpulz.

 Ozdravný účinok pre boľavú chrbticu má aj obyčajná chôdza s dodržaním správneho pohybového stereotypu. A nemusíme zvládnuť ani doporučovaných sedem tisíc krokov denne.